Виховна робота

Пропоную вашій увазі сценарії виховних заходів, проведених мною


Тема: Лиш для любові варто жити!
Мета: збагачувати духовне життя учнів, вчити шанувати високі моральні і духовні цінності українців; виховувати  почуття прекрасного, вірності в дружбі, коханні.
Обладнання: збірки поезій В.Сосюри, О.Пушкіна, Б.Олійника, Ліни Костенко; фонотека пісень про кохання, плакати з висловлюваннями та афоризмами.
Хід заходу
Ведучий: Осінніми вечорами, коли плачуть небеса і зорі падають на похилені трави. Далекими стежками, серед незвіданих всесвітів блукає кохання. Мов та пісня, неосяжна й незбагненна, блукає воно. I як його знайти, як його покликати серед цих невідомих шляхів? Бо так і полине від тебе, не торкнеться до твого серця, заблукавши десь там у далеких степах, не залишивши тобі навіть споминів, лише гіркі сподівання.
Ведучий:Змінюються часи і влада, змінюються життя і людський світогляд. Але незмінними залишаються найвищі істини, незмінною лишається людська потреба любити. Нерозгаданою залишається таємниця душі, в якій незгасним вогнем горить священне і нездоланне почуття любові.
Хоч раз її міцно обняти, 
До серця свого пригорнуть, 
До болю в уста цілувати, 
А там уже будь-що-будь!
Ведучий 1Кохання - одне з найкращих і найглибших людських почуттів, невичерпне та вічне, як саме життя. Його сила облагороджує, робить людину добрішою і кращою, спрямовує на величні діла і героїчні вчинки, а іноді змушує тяжко страждати.
Ведучий 2. Кохання - одна з найстраждальніших тем світової літератури від самого початку її існування. Кажуть, що про любов сказано все, але не всіма. Тобто кожен, поет він чи прозаїк, драматург чи людина зовсім не причетна до літератури, у житті обов'язково "пише" свою неповторну історію кохання.
Ведучий 1.
"Я тебе кохаю ..."
Різні віки, різні мови…
Все різне. Єдине - кохання. 
Воно, як пісня, без кінця та краю, 
Що лине безкраїми степами, 

Як біг струмка, як грім і блискавиця,
Як зірка, квітка, що вража сміливця Красою й простотою водночас. 
Кохання - все, що було, є і буде. 
Воно зігріє вас у свята й будні.
Ведучий 2. Найкращими словами, що притаїлись у найпотаємніших глибинах сердець, передають закохані одне одному свої почуття, розповідають про радість і щастя, про тугу і біль.
Ведучий 1Саме кохання, любов - джерело творчого натхнення багатьох поколінь. До цієї одвічної теми завжди зверталися художники, композитори, скульптори, філософи.
Читець. (На фоні музики декламує вірш Р. Тагора "Вічна любов ")
В обмінах народжень, крізь даль і роки,
До тебе манили пориви п'янкі,
пісень тобі серце сплітало вінки,
Якими вінчалася ти залюбки.
У різних народженнях, в різні віки
Я чую легенди старі про кохання,
Про щастя побачень, про біль розставання,
Ввижається серцю зраділому вмить:
Мов зірка Полярна, крізь морок столітъ
Твій образ ясний наді мною горить.
Несе нас кохання довічна ріка,
несмертного часу вона витіка,
В ній сльози розлуки, освідчень слова -
Одвічне кохання усіх порива.
Сьогодні ж кохання спинило свій біг,
Тобі воно, рідна, упало до ніг.
У ньому ридання і радості спів,
У пісні моїй - всіх поетів порив,
В одному коханні - любов всіх часів.
Читець(Мелодекламація. Сонет Данте)
Благословенні будьте день і час,
І мить, і місяць, і місця урочі,
Де спостеріг я ті сяйливі очі.
Що зав’язали світ мені навік!
Благослови вогонь, що серце пік,
Солодкий біль опечаленої ночі
І лек Амура, що в безоболоччі
Пускав у мене стріл ясний потік!
Благословенні будьте серця рани
І вимовлене пошепки ім’я,
Моє і дочки-ніжне і кохане, 
І ці сторінки, де про неї я 
Писав, творивши славу, що не в'яне,
Йти - неподільна радосте моя! 
Ведучий 2. Кохання. Раптове і несподіване. А за ним надія і натхнення. 
Читець. (Виконує вірш Пушкіна "Я вас любил... ")
Ведучий 1Кохання приходить тоді, коли однієї миті тернисті стежки двох перетинаються і зливаються воєдино.
Ведучий 2У житті всіх людей наступає мить, коли два погляди зустрічаються, а серця, вражені золотими стрілами Амура, втрачають краплини крові, які виводять на скрижалі життя звичне й неповторне водночас "кохаю".
Ведучий 1. Краса - сила надзвичайна. Вона підносить і зачаровує. Вона - воскрешає. Тому всі ми поклоняємося їй, шукаємо її серед одноманітності буднів.
Ведучий 2. Що традиційно дарували представницям прекрасної статі шляхетні лицарі? Темпераментні іспанці - серенади під балконами. Піросмані подарував своїй коханій площу троянд. Вишукані французькі кавалери - екзотичні парфуми, коштовності, маєтки, палаци й острови. Бідні студенти всіх країн - інтимні вірші й букетики фіалок. Хоч би яким був дарунок - коштовним чи не дуже, його завжди доповнювали квіти.
Кілька порад шляхетним кавалерам
Прагніть подарувати те, що вона неспроможна купити собі сама. Пам'ятайте золоте правило: цінний не подарунок цінна увага. Тож не намагайтеся перестрибнути самі себе, свої можливості, навіть зовсім недорогий подарунок зможе принести радість.
Подарунок має нагадати про пам'ятний день чи випадок. У стосунках із дівчатами не керуйтеся правилом: "Дарованому коневі у зуби не дивляться". Не дослухайтесь до порад товаришів. Вірте, ваша обраниця неповторна, тож і подарунок для неї має бути неповторним. Ніколи не робіть надто дорогих подарунків. Ви поставите дівчину у незручне становище. І пам'ятайте, що жодна дівчина, хіба що надто ображена, не поверне назад вам квітів, бо цей дарунок ні до чого її не зобов'язує.
Ведучий 1Життя - це чаша, наповнена краплинами радощів і страждань, злетів і падінь, надій і розчарувань. Розбити її - значить навіки зранити гострими осколками душу, зламати ніжну квітку. Пелюстки, свіжі та прив'ялі, вранішні й вечірні, весняні й осінні, торкнувшись поетичного таланту, впали безцінними перлами на палітру літератури. 
Читець. (Виконує вірш Cосюри "Так ніхто не кохав. ")
Ведучий 2. Перше кохання, кажуть найсильніше... Мабуть, тому, що приходить рожевим серпанком юності, зачіпає серце крилом ліричної пісні, збурює почуття, перетворюючи всі думки в солодкі мрії, що несуть у вир романтики.
Ведучий 1. Кохання і любов - категорії вічні. Попри всі біди, злигодні, попри всі катаклізми, у світі владарює чистота, честь, гідність і любов.
Любов придумана не нами, 
Вона від Бога нам дана, 
І хоч любов буває різна, 
Та кожна справжня — 
Завжди лиш одна.
УченьЛюбов емоційно забарвлює духовний світ людини, несе їй радість і надію, біль та насолоду, впливає на настрій, викликає піднесення духовних і фізичних сил людини.
Учень.
Любов — безмежний, чудовий дар,
Що дав творець свому створінню
Любов — це жертва, серця жар
У райський спокій, у терпіння.
УченьМи живемо у важкий час: безладдя, економічна скрута, бідніють і мізерніють людські Душі.
Учень.
Ми часто звинувачуємо когось,
Шукаєм винних і мстимось,
Бо щось не так, як нам хотілось,
Через когось ніби не здійснилось.
І якби не отой чи та —
Була би згода на літа.
Та чи згадуємо ми, що від Бога все йде,
Що один він все знає, що було й буде.
Як біда — за гріхи, а добро - за любов.
Щоби люд в майбуття очищеним йшов
У біді своїй винних не шукай,
У біді своїй сам себе пізнай.
Учень.
Стає все важче й важче жити
Від цього добрі люди — злі,
Якщо не вірити у краще,
Навіщо жити на землі?
Учень.
Що тримає людину на світі?
Що дає наснагу в житті?
На мою думку, — це любов.
Любов до Бога, матері, батька, Матінки-землі, до України.
УченьЛюбов і доброта — ось що потрібне нам сьогодні. Бо саме вони зможуть змінити світ, врятувати від духовного знищення.
Учень. 
Щоб жили в мирі я і ти
Під рідним небом України,
Живи, кринице доброти,
У серці кожної людини!
УченьОсобливе місце належить материнській любові, тобто любові матері земної. З образом матері пов'язують слово «Берегиня». Берегиня — це богиня сімейного затишку.
УченьМамо! Немає милішого слова,
Ти ж бо життя і творіння основа
Перше слово сказав із колисочки: «Мамо».
Виріс, солдатом прийшов на вокзал «Мамо».
Йдучи в атаку, впав і так само сказав: «Мамо».
Звівся й припав до життя вустами: «Мамо!».
УченьЯ схиляюся перед величчю материнської любові, бо материнська любов — найсвятіша. Яку ж біль і тривогу відчувають діти, онуки, коли ця дорога людина залишає земний світ. Про це нам розкаже пісня. (Звучить «Пісня про матір» Б. Олійника).
УченьОсобливе місце в житті людини займає сім'я. «Батько й мати — два сонця гарячі, що нам дарують надію й тепло» — співається в пісні. Так, в родині дитина вчиться любити людей,
світ, землю. Бо сім'я — це духовна колиска дитини. Саме в сім'ї дитина пізнає любов, доброту, тепло. Духовним зв'язком членів родини є пісня, бо вона єднає маму, тата, дітей в одне ціле. (Звучить пісня «Батько і мати»)
УченьЧи часто ми думаємо про те, чому ми так чинимо, живемо, яка ж це справжня любов?
УченьПодумай! Коли любов судиш чужу, Подумай! Коли губиш власну межу, 
Подумай! Коли ніби вище ти всіх, 
Подумай! Коли ти не знаєш, що гріх. 
Справжня любов до рідного краю — 
Справжня любов не ділить, а єднає 
Справжню любов мати вам бажаю,
Справжня любов добрий слід лишає. 
Учень.
Любов і ненависть, плач і сміх,
Скупість і щедрість, правда і гріх,
Погане і добре в житті відрізняй!
Лиш Бог їх розділить на пекло і рай.
Щоб тепло оцінити, треба зло перебути,
А щоб щастя пізнати, треба вміти любити.
Щоб любов осягнути, треба вік свій прожити.
Учень.
Твої очі засмучені знов 
Чи вже втрачена віра в любов?
Нема долі — це скажуть і карти. 
Чи життя без любові щось варте?
Ми переконані, що жити без любові людина не може, і саме любов може врятувати світ. Пісня «Любов врятує світ»
ВедучийМи впевнені що:
Лиш для любові варто жить 
В цім незбагненнім дивнім світі
ВедучаТож нехай любов, доброта, людяність живуть у наших і ваших серцях!
ВедучийБудьмо щедрі на добро, а криниця доброти наших сердець хай буде невичерпною!
Скільки б не спливало літ,
Скільки б не втекло води,
Любов - це той незламний вічний слід
Що серце береже від самоти,
Це той незнаний дивний шлях
Що крізь віки вода не змила,
Це той бентежний дивний птах
Що вічність нам в житті зростила
Лиш для любові варто жить,
Для неї дихати й творити
Та кожен крок свій, кожну мить
Любові варто присвятити,
Любить усе що навкруги,
Що серцю цінне, серцю миле
Любов у серці берегти
Бо кожна мить тоді щаслива.
(Скачати у форматі Microsoft Word)





Тема: Нехай земля квітує всюди -природу збережімо, люди!
Мета: виховувати в учнів почуття прекрасного, любов до природи рідного краю та шанобливе ставлення до неї; формувати вміння встановити взаємозв'язок між природними об'єктами.
Обладнання: плакати, дитячі малюнки на захист природи, картини із зображенням природи рідного краю, гілки рослин, квіти.

На дошці є вислови про природу:


Все на землі, все треба берегти –
І птаха й звіра, і оту рослину,
Не чванься тим, що цар природи ти –
Бо врешті, ти його частинка.

Друже мій, люби життя,
Люби людей, природу,
А кривду кинь у забуття,
Як камінь в тиху воду.

Ведуча:
Природо рідна, всі ми твої діти,
Про тебе дбати мусимо весь час,
Щоб все жило, щоб все цвіло довкола
Й не соромно тобі було за нас.
Ведучий:
Природо! Ти - наш другий дім,
Колиско мила, берегине славна.
Щоб нам у ньому затишно було,
Зусиль прикласти треба нам немало.
Ведучий:
Калину посади ти під вікном своїм.
До неї птахи" будуть прилітати.
Повір, мій друже, з вдячністю вони
Для тебе будуть весело співати.
  
Виходить дівчина Природа, одягнена у зелену сукню, з вікном на голові. 
Природа
Жила спокійно я у своїм царстві, 
Усе навколо так цвіло, манило. 
Раділа сонцю, щебетанню птахів, 
І кожен день давав все нові сили.
Була веселою я у житті своєму. 
І з кожним днем добрішою ставала 
Я щедро дарувала всім дарунки,
Всю свою душу людям віддавала. 
Та десь щось загуло, загуркотіло, 
І хтось порушив мирне існування 
Заметушились птахи, звірі, квіти: 
Чи доживемо ми ще до світання?
Живуть вони, але життя згасає
Благаю люди, нас ви захистіть.
Бо ми всі гинем, чуєте, ми гинем!
Чому? За що? Хоч ви мені скажіть.
(Плаче, вибігає)
З'являються 3 учні, співають: 
Ми веселі та завзяті 
Йдемо природу захищати. 
Допоможемо усім: 
І великим, і малим.
1-й учень: 
Коли потраплю на пташиний збір, 
То інтереси їх я буду захищати. 
Права їм дам найкращі на землі, 
Щоб високо вони могли літати.
2-й учень: 
Від соловейка виступлю і. 
Ми знаєм, як чудово він співає. 
Пора йому присвоїти звання, 
Нехай чарує нас й ніколи не зникає.
3-й учень: 
А я лелеку буду захищать, 
Що в'є гніздо біля моєї хати. 
Нехай ніхто ніколи у житті 
В них не посміє хоча б раз стріляти. 
Ці птахи милі спокій бережуть, 
Дарують мир і злагоду в родині. 
Не смійте, люди, їх сполохати хоч раз, 
Щоб не накликати журби в свою країну.
4-й учень: 
Синичку буду захищать і снігурів, 
Цих птахів мусим взимку накормити. 
Як важко їм в цю пору - голод, сніг, 
Повинні ми їх захищати і любити.
5-й учень: 
Ще слово я за лебедів скажу, 
Вони цінують вірність і кохання. 
Нехай у парі проживуть життя, 
Щоб браконьєр не вбив їх на світанні. 
Ці птахи ніжні, наче білий цвіт, 
Милують око щирою красою. 
Нехай живуть, не знаючи журби, 
Людей дивуючи всіх вірністю й любов'ю.

На сцені з'являється Браконьєр. 

Браконьєр
От. не даром, вийшов з дому,
хоч і відчуваю втому. 
Думав: де це здобич взяти?
А тут стільки лебедяток! 
Зараз стрельну раз чи два,
аж хмеліє голова. 
Таке щастя, і так швидко -
тут і лебеді, й лебідки.

(Витягає рушницю і хоче стріляти)

Вибігає дівчина - Фауна і падає перед ним на коліна.

Фауна
Не вбивайте, не чіпайте,
Я благаю вас, благаю.
З кожним днем моє все царство
Гине й просто вимирає.
Браконьєр
Звідки ти, красуне мила? 
Чому так заголосила?

Фауна (піднімається з колін) 
Я - Фауна, донька Природи, 
Тварин і птахів захищаю, 
Коли їм весело - сміюся, 
А в горі сльози проливаю. 
Дарунок цей матуся дала, 
Щоб їх усіх я захищала. 
Але не зможу захистити, 
Коли всі будуть так чинити.

Браконьєр
То що, тобі цих птахів шкода? 
Яка ж тобі від них вигода?

Фауна
Усі ці мешканці - то діти, 
Тож - як мені без них радіти? 
Коли б у вас дитя забрати 
Чи не було б для вас утрати? 
Подумайте, бо ви ж - людина, 
Де совість й розум воєдині. 
І що загубиш у житті, 
Ніколи не повернеш, ні!
Браконьєр
Коли ти так, красуне, просиш, 
Не можу я відмовить, ні.
Нехай ростуть ці дивні птахи 
І тішать нас всіх на Землі!

Обоє виходять.
6-й учень: 
Повірте, друзі, птахів ми усіх 
Повинні захищати і любити. 
Без них життя немає на землі, 
Скажіть-бо, люди, як без птахів жити?

Звучить мелодія на мотив пісні "Листья желтые над городом кружатся" - "Нам без птахів не прожити"
Ведуча:
Але іноді ми забуваємо, хто ми в цьому світі, забуваємо про найсвятіше, що є в нашому житті й часто стаємо свідками жахливого поводження з природою, коли серце, здається, саме кричить від болю, але, на жаль, до наших слів не завжди прислуховуються ті, хто не розу чи не хоче розуміти болю цих беззахисних перед нами рослин. Ось послухайте розповідь про понівечену вербу.
Росла самотньо верба над водою,
Купала у воді свої зелені віти.
Та якось йшов дорогою прихожий
І тут красуню - вербу він помітив. 
Чи, може, в нього настрою не було, 
Був мовчазний і надто вже ворожий. 
Він обламав з десяток гарних гілок 
І кинув тут недбало при дорозі.
Заплакала і заридала гірко верба,
Із страху вся трусилась, як билинка:
"Навіщо ж стільки завдавати болю?
Я ж так одна, немов та сиротинка". 
А він пішов, не озирнувся навіть, 
Не думаючи про жорстокий вчинок. 
Із острахом живе верба ця й досі: 
"А раптом він вернеться й я загину?"
Ведучий:
Ось такі необдумані жорстокі вчинки завдають найбільшої шкоди рослинам. Ми повинні зупиняти таких людей, карати їх, заставляти їх більше думати над невиправданими злочинами перед природою.
Ведучий:
Рослини - обереги нашого життя, захисники спокою, душевна розрада в час розпачу та смутку. Вони прикрашають наше життя, наповнюють його рожевими мріями, дивними відчуттями. А уявіть, що було б з нами, коли б усе це зникло.
Учень:
Уявіть світ без квітів, хіба він живий? 
Ні, він мертвий, подумайте люди! 
А який він без квіткового килиму луг –
Тихо, холодно, мертво усюди.
Учениця:
Квіти - радість і щастя, удача в житті. 
Вони красять наш дім і розвіюють смуток. 
Я благаю вас всіх: бережімо квітки, 
Як же в світі без них нам всім бути?
Учень:
Що коханій в дарунок колись піднесем? 
Чим матусю стареньку розрадим? 
Коли квіти зникатимуть в світі усі, 
Як тоді бути нам, хто порадить?
Учениця
Закликаєм усіх все життя берегти: 
І квіти, і дерева, й кущі біля хати, 
Бо корисні вони, світ без них - то не світ, 
Все життя про них маємо дбати.
Учитель:
Природа - матір щира, зичить всім добра:
Тендітній травці, равлику, людині, 
І наче правда матір, зболено кара 
За все те зло, що їй знічев'я чиним.

Вмійте ж природу любити. 
Кожній стеблинці радіти. 
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави... 
Цвіту не вирви задаром, 
Гілки не втни для забави. 
Оберігаймо і стежиночку в гаї. 
Все те окрасою буде 
Нашого рідного краю.





Інтелектуальна гра «НАЙРОЗУМНІШИЙ»

Мета: розвивати логічне мислення, кмітливість, усне мовлення, ерудицію учнів; виховувати почуття любові до природи.
Обладнання: малюнки, роздатковий матеріал, картки з кросвордом.

Хід уроку
I. Організаційна частина
Добрий день, діти! Сьогодні ми проведемо цікаве заняття- конкурс « Найрозумні-ший». Він буде складатися з багатьох цікавих ігор і вкінці ми визначимо переможців, які будуть нагороджені пам’ятними призами.
II. Основна частина
Я зачитую вам запитання. Хто знає відповідь, той піднімає руку. Хто швидше підніме руку, той отримує право відповіді.
І тур.
(Необхідно відповісти на 12 основних питань. Шість учасників, які набрали більше балів переходять до ІІ туру)
1.  Іменник, що має тільки форму однини.
            А. Окуляри                          Б. Дерево 
            В. Квітка                             Г. Масло
2. Одиниця вимірюється об’єму ?
             А. Гектари                           Б. Льє  
             В. Фунти                             Г.  Барель
3.  Музичний інструмент, який  має найбільшу кількість струн?
            А. Банджо                            Б. Бандура  
            В. Гітара                              Г. Мандоліна
4. Віні Пух – це …?
           А. Свиня                               Б. Ведмідь   
           В. Кабан                                Г. Ослик
5.  Друге місто за кількістю населення в Україні?
            А. Київ                                  Б. Донецьк  
            В. Харків                               Г. Дніпропетровськ
6. Якого кольору мінерал лазурит?
            А. Червоного                         Б. Жовтого  
            В. Синього                            Г. Зеленого 
7.  Найпоширеніший метал в земній корі 
            А. Залізо                                Б. Мідь
            В. Золото                               Г. Алюміній
8.  Кількість  відмінків в українській мові?
            А. П’ять                                 Б. Шість
            В. Вісім                                  Г. Сім
9. Механічний годинник з особливо точним ходом
            А. Метроном                          Б. Секундомір 
            В. Хронометр                         Г. Клепсидра 
10.  Префікс одиниць вимірювання у системі СІ, що означає множник 109.
            А. Кіло -                                  Б. Гіга -
            В. Мега -                                 Г. Нано – 
11.  Дистанція марафонського бігу?
             А. 39км                                   Б. 42км    
            В. 40км                                    Г. 43км
12.  Який хімічний елемент не входить до складу цукру
            А. Карбон                                Б. Оксиген  
            В. Нітроген                              Г. Гідроген.
ДОДАТКОВІ ЗАПИТАННЯ.
     1. Розділ фізики до якого лікарі-офтальмологи мають безпосередній стосунок
   А. Статика                             Б. Оптика
   В. Кінематика                        Г. Динаміка
     2. Гексаедр – це …
   А. Квадрат                              Б. Трикутник
   В. Куб                                    Г. Піраміда
     3. Яка із споруд не відноситься до «семи чудес світу»?
   А. Єгипетські піраміді в Гізі.
   Б. Фароський маяк в Олександрійському порту
   В. Тадж - Маха́л - мавзолей-мечеть в Індії
   Г. Храм Артеміди в Ефесі.
ІІ тур (Приймають участь 6 учасників – переможців І туру. Послідовність визначається за допомогою дешифратора)
Що називають «чорним золотом»? (НАФТА)
  Найбільший  птах  (Страус)

  
«Вибір категорії» (Учасники обирають категорію і швидко відповідають на запитання за кожну правильну відповідь одержують по одному балу)



  Математика
      1. Найменше натуральне число. (1)
      2. Число, на яке ділити не можна. (Нуль)
      3. Чому дорівнює добуток двох взаємно обернених чисел? ( 1 )
      4. Найбільший спільний дільник 3 і 6. (3)
      5. Числа, які відрізняються тільки знаком. (Протилежні)
      6. Паралелограм, у якого всі сторони рівні (Ромб)
      7. Сторони прямокутного трикутника, які утворюють прямий кут. (Катети)
      8. Два в кубі ( Вісім )
      9. Рівність із змінною. ( Рівняння )
      10. Сума кутів трикутника. ( 180° )
      11. Половина прямого кут. ( 45° )
      12. Сума сторін прямокутника. ( Периметр )
      13. Відрізок, що з’єднує дві точки кола. ( Хорда )
      14. Рівність двох відношень. ( Пропорція )
      15. Числове значення числа π. ( 3,14 )
      16. Дріб, у якого чисельник більший за знаменник.(Неправильний )

Біологія

1. Якого жука в стародавньому Єгипті вважали символом миру і сонця. (жук – скарабей)
2. Учений і філософ, який заклав основи зоології як науки. (Аристотель).
3. Метелик, який вміє кричати і стогнати (Мертва голова)
4. Риба, яка може шипіти і хрюкати , як свиня (Ставрида)
5. Тварина, яка є державним символом Сінгапуру (Тигр)
6. Організми, які живляться мертвими рослинами та останками тварин (Некрофаги)
7. Примат, найбільш схожий на людину (Шимпанзе)
8. Тварина – довгожитель (Слон)
9. Кількість відділів шлунку в корови (Два)
10. Матеріал, з якого виготовляють гнізда пінгвіни (Каміння)
11. Найбільша жаба (Бичача)
12. Найдовша змія ( Королівський пітон)
13. Місце знаходження очей у коника (Ноги)
14. Комаха, яку називають «рослинною вошою» (Тля)
15. Яке дерево є символом Канади (Клен)
16. Що вміють собаки і не вміють вовки? (Гавкати)

Географія

1. Хто першим із давньогрецьких учених ще в ІІІ ст. назвав своє заняття географією? (Ератосфен)
2. Хто відкрив Америку? (Колумб)
3. Хто здійснив перше навколосвітнє плавання у 1519-1522 роках? (Магеллан)
4. Кого з мореплавців називають українським Колумбом? (Юрій Лиснянський)
5. Об’ємна модель Землі. (Глобус)
6. Яка зірка вказує на нічному небі напрямок на північ? (Полярна)
7. Верхній твердий шар нашої планети. (Земна кора)
8. Найвищий вулкан Європи. (Етна, 3340 м)
9. Найвища вершина світу. (Еверест)
10. Найбільше озеро України. (Ялпуг)
11. Яка з областей України найбільш густонаселена? (Донецька)
12. Найповноводніша річка світу? (Амазонка)
13.Найвища вершина світу. (Еверест)
14.Нижній шар атмосфери. (Тропосфера)
15.Багаторічний режим погоди, характерний для певної місцевості? (Клімат)
16. Найбільша пустеля на землі (Сахара)

Мова
1. Розділ мовознавства, який вивчає слово, його значення і походження… (Лексикологія)
2. Слова з протилежним лексичним значенням…(Антоніми)
3. Розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів…(Орфографія)
4. Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не називає його…(Займенник)
5. Розмова двох осіб…(Діалог)
6. Речення, яке має дві і більше граматичних основ…(Складне)
7. Частина мови, яка позначає предмет і відповідає на питання хто? що? (Іменник)
8. Розділ мовознавства, який вивчає частини мови…(Морфологія)
9. Інфінітив—це…(Неозначена форма дієслова)
10.Скільки букв в алфавіті української мови? (33)
11.Речення, що має одну граматичну основу…(Просте)
12.Частина слова, що знаходиться перед коренем…(Префікс)
13.Самостійна частина мови, що називає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки…(Прислівник)
14.Змінна частина слова…(Закінчення)
15.Розділ науки про мову, що вивчає правильне вживання розділових знаків?(Пунктуація)
16.Незмінна значуща частина слова, що стоїть після кореня…(Суфікс) 

Фізика
1. Найголовніша сила природи, що керує світом. (Гравітаційна)
2. Чому людина, яка спіткнулася падає вперед. (За інерцією)
3. Італійський вчений, який зробив вагомий внесок у досліджені руху планет. (Галілео Галілей)
4. Час, за який Земля робить один повний оберт навколо Сонця.(Рік)
5. Як називається вежа, на якій Галілео Галілей виконував свої досліди. (Пізанська)
6. Як називається лінія, яку описує тіло під час руху. (Траєкторія)
7. Молекула якої речовини складається з двох атомів гідрогену та одного атома оксигену. (Води)
8. В перекладі з латинської мови означає «поширення». (Дифузія)
9. Прилад, який перетворює електричні коливання в звукові ( Телефон)
10.Негативно заряджений іон (Аніон)
11.Прилад для вимірювання атмосферного тиску (Барометр)
12.Розділ механіки, що вивчає закони руху тіл під дією прикладених до них сих (Динаміка
13.Фізик, що першим сформулював закон всесвітнього тяжіння. (Ісаак Ньютон)
14.Прилад для вимірювання сили. ( Динамометр)
15.Температура, при якій тверде кристалічне тіло переходить у рідкий стан і навпаки. (Температура плавлення )
16.За легендою, це грецьке слово вигукнув Архімед, коли відкрив основний закон гідростатики (Еврика) 

Хімія
1. Що не входе до складу молока (Танін, )
2. Оксипропіонова кислота відома як (молочна )
3. Сухий лід – це ( Тверда вуглекислота)
4. Який елемент алхіміки називають « жовчу бога Вулкана» (Сірка )
5. Речовина, яка утворюється в результаті горіння водню в кисні (Вода)
6. Агрегатний стан води (рідина)
7. Сплав міді і олова – це ( Латунь)
8. Сховище для газу (Газгольдер)
9. Назва цього неметалу походить від грецького слова зі значенням «Місяць».
( Селен)
10.Цей газ становить майже 78% від цього повітря. (Азот)
11.Скажіть формулу кухонної солі (NaCl)
12.Вибухова речовина, яку винайшов відомий вчений Альфред Нобель (Динаміт).
13.Назва сполуки хімічних елементів з воднем (Гідриди)
14. Ім’я батька Дмітрія Мендєлєєва ( Іван)
15.Англійський вчений, який відкрив закони електролізу.(Фарадей)
16.Вода, очищена від сторонніх домішок (Дистильована) 

Казки
1. Справжнє ім’я Малюка із книги « Малюк і Карлсон» А. Лінгрен ( Сванте,)
2. Як називається місто в якому проживав Незнайка, в книзі Н. Носова (Квіткове місто)
3. Ким був по національності головний герой казки «Чарівна лампа Аладіна» (Китайцем,)
4. Хто останній із звірів хотів з’їсти колобка?(Лисичка)
5.Який автор озвучував практично всі ролі в мультфільмі « Бременські музики» (Анофрієв)
6. Твір, написане в якості підручника по географії для дітей ( Подорож Нільса з дикими гусьми)
7. В книзі «Аліса в країні Чудес» у шляпника на шляпі стояла ціна (10+6)
8.Твір Кіплінга, переведена на російську мову як Мауглі, насправді має назву (Книга Джунглів)
9.Скільки олов’яних солдатиків лежало в коробці в казці Андерсена « Стійкий олов`яний солдатик» ( 25 )
10.Хто вигнав козу-дерезу із заячої хатки?(Рак)
11.В якій квітці знайшли Дюймовочку?(Тюльпан)
12 .Ім’я казкового героя-довгожителя?(Кощей)
13.Хто вигнав козу-дерезу із заячої хатки? (Рак)
14.Лускунчик із казки Гофмана був улюбленою іграшкою дівчинки на ім’я ( Марі)
15.В казці « Горщик каші» злий багатій вкрав чарівний горщик у бідної дівчини. Чому він його повернув (не знав як зупинити процес варіння каші)
16.Яка тварина була у Рона Уізлі в романах Роулінг «Гаррі Потер»?(Криса)

Історія
1. Як називали єгипетських царів? (Фараони)
2. Який священний жук був у єгиптян? (Скарабей)
3. Як називається писемність у Дворіччі? (Клинопис)
4. Главою якої держави був цар Хаммурапі? (Вавилону)
5. Яке з чудес світу було у Вавилоні? (Висячі сади Семираміди)
6. Хто з персів називав себе «царем всіх царів»? (Дарій)
7. Як називають державу, яка силою зброї об’єднує різні народи? (Імперія)
8. Як називають кам’яні гробниці фараонів? (Піраміди)
9 .Яку давню споруду Китаю видно й зараз астронавтам з Місяця?(Велику Китайську стіну)
10.Які головні річки в Індії? (Інд, Ганг)
11.Головні ворота в стародавньому Києві («Золоті ворота»)
12.Подія , яка відбулася в 988році. (Прийняття християнства на Русі)
13.Кого вважали наймудрішим у євреїв?(Соломона)
14.Країна, в якій виникла релігія буддизм? (Індія)
15.Козак в перекладі з тюркської означає…( «вільна,озброєна людина»).
16.Найвища посада і титул за часів козацької України. (Гетьман.)

Спорт
1. Який спортивний м’яч найлегший (Тенісний).
2. Кількість гравців у футбольній команді? (Одинадцять)
3. Кількість білих фігур у шахах? (Шістнадцять)
4. Світові спортивні змагання, які проводяться 1 раз у 4 роки (Олімпійські ігри)
5. У якій грі з м’ячем поле найбільше? (Поло)
6. Який вид спорту називають «королевою» спорту? (Легка атлетика)
7. В якому виді спорту використовується спінінг? (Рибна ловля)
8. Країна, де зародився хокей із шайбою? (Канада)
10.9. Які спортсмени приймають участь у змаганні «Тур де Франс»? (Велогонщики)
11.Кого з футболістів називають «королем футболу»? (Пеле)
12.Який приз вручають кращому бомбардиру європейських національних чемпіонатів по футболу? («Золота бутса»)
13.Уімблдонський турнір – це першість по …? (Тенісу)
14.Яку країну вважають батьківщиною шахмат? (Індія)
15.Ім'я славетного стрибуна з жердиною з України. (Сергій Бубка)
16.Відомі українські боксери ( Брати Кличко)
17.Біг по шосе на найдовшу дистанцію. (Марафон.)

Література
1. Як називається зібрання творів Т.Г Шевченка?
2. Історична особа, окремі моменти життя якої лягли в основу літературного твору. (Прототип)
3. Слово грецького походження, що означає «урочиста пісня». (Гімн)
4. Автор слів гімну нашої держави. (Павло Чубинський)
5. До чого в ранньому дитинстві в Тараса Шевченка проявився хист? (Малярства)
6. Головний герой твору «Маленький горбань». (Павлик)
7. Титан, який тримав на собі все небесне склепіння? (Атлант)
8. Давньогрецький поет, засновник жанру байок. (Езоп)
9. Порода ящірок і одночасно назва твору Антона Чехова. (Хамелеон)
10. Найщиріший друг Робінзона Крузо. (П’ятниця)
11. Хто з героїв Чарльза Діккенса не хотів святкувати Різдва? (Скрудж)
12. Справжнє ім’я поетеси Лесі Українки. (Лариса)
13. Слово грецького походження, що означає «урочиста пісня». (Гімн)
14. Пісні, яких співають, заколисуючи дітей. (Колискові)
15. Автор слів гімну нашої держави. (Павло Чубинський)
16. Англійський письменник, автор книги про Робінзона Крузо. (Даніель Дефо)

Природа
1. Найменша жива система? (Клітина)
2. Якого шведського вченого називають «королем ботаніки»? (Карл Лінней)
3. Що спільного у рослини і слова? (Корінь)
5. Процес утворення у листках під дією світла органічних речовин. (Фотосинтез)
6. Верхній родючий шар земної кори. (Грунт)
7. Яке дерево найвище? (Евкаліпт)
8. Яка рослина є найдовшою? (Ліана)
9. Найменша водна рослина. (Ряска)
10. Дерево – символ Києва. (Каштан)
11. Яка квітка є символом Японії? (Хризантема)
12. Найбільша планета Сонячної системи. (Юпітер)
13. Найбільший птах? (Страус)
14. Яка «тварина» допомагає в роботі з комп’ютером? («Миша»)
15. Хто на морі є передвісником початку шторму? (Чайки)
16. Абсолютний чемпіон по бігу? (Гепард)

Галузь загальних знань(Секрет)
1. Контур якого-небудь предмета. (Силует.)
2. Мистецтво створення будівель та інших споруд, будівельне мистецтво. (Архітектура.)
3. Комплексна споруда, яка використовує енергію падаючої води і перетворює ї ї на електричну. (Гідроелектростанція.)
4. Беззаперечний доказ, ствердження. (Факт.)
5. Місцевий говір, відтінок розмовного мовлення в якій-небудь мові. (Діалект.)
6. Споруда, призначена для пропуску суден з одного рівня води на інший. (Шлюз.)
7. Наука про герби та емблеми. (Геральдика.)
9. Військова установа з підготовки командних офіцерських кадрів. (Училище.)
10. Надбудова на палубі корабля. (Рубка.)
11. Шлях руху небесного тіла. (Орбіта.)
12. Підземна частина споруди, будівлі. (Фундамент.)
13. Найбільша планета в Сонячній системі.(Юпітер)
14. Найстаріший в Україні заповідник.(Асканія-Нова)
15. Найглибше озеро світу.(Байкал)
16.Перший український космонавт.(Леонід Кадннюк)

Гра з глядачами. 
Продовжити прислів’я і приказки. 
Бджола мала ... (, а й та працює).
Без труда не ... (виловиш і рибки з пруда).
Не вчи вченого їсти ... (хліба печеного).
Багато снігу – ... (багато хліба).
Книга вчить, як ... (на світі жить).
Вік живи – вік ... (учись).
Хочеш їсти калачі, не сиди ... (на печі).
Зробив діло – гуляй ... (сміло).
Гостре словечко коле ... (сердечко).
Яблучко від яблуньки ... (недалеко відкотиться).
Вчення – світ, а невчення - … (Тьма)
Їдеш на день, харчів бери на … (Три)
Що зіпсує бочку меду? (Ложка дьогтю)
Без чого не буде карбованця? (Без однієї копійки)

За початком продовжити пісню
1. Несе Галя воду-
Коромисло гнеться.

(А за нею Йванко,
Мов барвінок в'ється)

2. Ой чий то кінь стоїть,
Що сива гривонька?

(Сподобалась мені, 
Сподобалась мені, 
Тая дівчинонька)

3. Ой на горі два дубки,
Ой на горі два дубки,

(Ой на горі два дубки, два дубки
Та й сплелися докупки)

4.Їхали козаки із Дону додому,
Підманули Галю –забрали з собою

(Ой ти, Галю, Галю молодая,
Підманули Галю-забрали з собою)

5.Садок вишневий коло хати, 
Хрущі над вишнями гудуть

(Плугатарі з плугами йдуть,
Співають, ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть)

6.Чорнобривців насіяла мати
У моїм світанковім краю

(Та й навчила веснянки співати
Про  квітучу надію свою)
III.  Підведення підсумків. Нагородження переможців.
  По балах, що набрли діти у II турі визначається «найрозумніший учень». Нагороджється переможець.


  Дякуємо за увагу!
(Скачати у форматі Microsoft Word)



Тема: Крути – наша слава, наша історіяМета заходу:
§  формування в учнів почуття  патріотизму, любові до свого народу, його історії та героїчного минулого;
§  формування й розвиток мотивації, спрямованої на підготовку до захисту Вітчизни, на прикладі подвигу однолітків;
§  формування інтересу до літератури про бій під Крутами.
Обладнання: фотоматеріали та документи
І  згадую  чомусь я мимоволі
Великих лицарів своїх;
Лежать вони покинутими в полі
І без хрестів могили їх.
О.Олесь

Хід заняття 
     Вчитель. «Хто не знає свого минулого, не вартий свого майбутнього»,– говорить народна мудрість. І це дійсно так, бо як дерево тримається на землі своїм корінням, так людина тримається на землі своїм минулим. Людина, яка не знає минулого – як перекотиполе, куди вітер подме, туди воно й котиться.
  29 січня в Україні відзначають День пам’яті героїв Крут – саме там у 1918 році відбувся бій, що на довгі роки став одним із символів боротьби українського народу за свободу і незалежність.
(Крути -залізничній станції Крути, що на Чернігівщині під селищем Крути та поблизу села Пам'ятне, за 130 кілометрів на північний схід від Києва)
Їх було триста – студенти та гімназисти. Проти них були тисячі – солдати, фронтивики та матроси більшовицької армії. Нерівний бій. Бій під Крутами, який на декілька днів віддалив захоплення Києва. Втрати сягали: до 250 юнаків, одна рота (до 30 людей) студентів і 10 старшин. Бойовий наказ наша молодь виконала.
Які історичні передумови цієї події? 
     1-й учень. 25 січня 1918 року, в Києві Центральна Рада УНР четвертим Універсалом проголосила Незалежну Українську Народну Республіку (УНР): "Народе України! Своєю силою, волею, словом стала на землі вільна Українська Республіка. Однині Українська Народна Республіка стає суверенною державою Українського народу..."
2-й учень. Уряд радянської Росії, після відхилення Центральною Радою його ультиматуму, посилає на непокірний Київ війська. Армія, очолювана командиром Муравйовим, розпочала наступ.
  3-й учень. Захищати столицю вирушили 300 юнаків. 29 січня 1918 року біля станції Крути відбувся нерівний бій. Розуміючи безвихідність свого становища та не бажаючи здаватись в полон ворогові, бійці Студентського Куреня пішли в багнетну атаку і були майже всі знищені. 
4-й учень. 27 студентів і гімназистів були захоплені в полон. Муравйовці цілу ніч по-звірячому мордували їх, а на світанку повели на розстріл. У зимове холодне небо злетіли звуки гімну „Ще не вмерла Україна”, що його першим заспівав гімназист Григорій Пипський. Пролунала недовга кулеметна черга… В загальному бій під Крутами тривав 3 дні. 29 січня було вбито останнього з трьохсот крутівських героїв. Більшовицькі кати заборонили місцевим селянам поховати за християнським обрядом тіла захисників Києва, залишивши їх на засніженому полі.
5-й учень. Київ було захоплено у лютому, а вже у березні столицю УНР було звільнено.
6-й учень. Самовідданий подвиг, який здійснили українські війська під Крутами, затримав швидке просування військ Муравйова. Тільки 5 лютого вони підійшли до міста і з берегів Дніпра піддали його страшному гарматному обстрілу. 9 лютого більшовики захопили Київ. На початку березня 1918 року згідно з мирним договором у Бресті, українські війська при допомозі Німеччини звільнили Київ. 
7-й учень. Тільки тоді почали розшукувати тіла молодих людей, які загинули під Крутами.  Вдалося знайти лише 30 скалічених тіл юнаків, більшість з яких урочисто поховали у братській могилі у Києві на Аскольдовому цвинтарі.
19 березня тіла 27 юнаків, замордованих в Крутах, перевезли до Києва і поховали з військовими почестями на Аскольдовій могилі. 
    На Аскольдовій могилі
    Поховали їх —
    Тридцять учнів-українців,
    Славних молодих...

    На Аскольдовій могилі
    Український цвіт! —
    По кривавій по дорозі
    Нам іти у світ.

    На кого посміла знятись
    Зрадницька рука?
    Квітне сонце, — грає вітер
    І Дніпро-ріка...

    На кого завзявся воїн?
    Боже, покарай!
    Понад все вони любили
    Свій коханий край.

    Вмерли в Новім Заповіті
    З славою святих.
    На Аскольдовій Могилі
    Поховали їх.

                                                                                                        Павло Тичина, 1918 рік
(Перегляд  фільму «Невідома Україна»,   фільм 91 «Лист без конверта» - 12хв.32 сек.)
Вчитель. До нашого часу збереглися тільки імена тих, хто був похований на Аскольдовій могилі
(Учні по черзі  зачитують імена героїв)
  • Сотник Андрій Омельченко 
  • Володимир Шульгин 
  • Лука Дмитренко 
  • Микола Лизогуб 
  • Олександр Попович 
  • Андріїв 
  • Божко-Божинський 
  • Ізидор Курик
Подвиг українських юнаків під Крутами, що своєю кров'ю окропили святу землю в боротьбі за волю України, навічно залишиться в історії як символ національної честі. Вони – студенти, курсанти, школярі – виявилися у своєму патріотизмові вище за класові інтереси і, коли постала потреба, без вагань віддали молоде життя в ім'я волі свого народу. 
І ось триста юнацьких грудей
На московські повстало гармати, —
Триста хлопців безвусих — дітей —
Забажало за край свій сконати!
Триста хлопців — як шовки, як цвіт,
Що на досвітку виріс у зорях, —
Триста хлопців, і кожний привіт
Свій шле у пожарах.
На червоно зогрівсь кулемет —
І вже далі набоїв немає, —
Але кожний лишає сонет
Україні на снігу кривавий!
Триста хлопців безвусих — дітей,
Триста хлопців, соколів, рекрутів
Із піснями на грім батарей
В бій останній двигнулись на Крути!
Під Крутами впали студенти: Олександр Попович, Володимир Шульгін, Божко Божинський, Андрій Дмитерко, Сидір Пурік, Олександр Шерстюк, Борзенко-Конончук, Кирило Головащук, Чижов, Сірук. 
Гімназисти: Андрій Соколовський, Євген Тарнавський, Ганкевич, Ігнаткевич, Пінський, сотник Омельченко та багато інших. 
      Вчитель. Вшануємо пам’ять загиблих хвилиною мовчання.
1-й учень. Подвиг українських юнаків під Крутами, що своєю кров’ю окропили святу землю в боротьбі за волю України, навічно залишиться в історії як символ національної честі…
2-й учень. Вони – студенти, курсанти, школярі – виявилися у своєму патріотизмові вище за класові інтереси і, коли постала потреба, без вагань віддали молоде життя в ім’я волі свого народу.
3-й учень. В масштабах всесвітньої історії ця битва зовсім невеличка. Вона не є зразком військового мистецтва. Просто це – символ нескореного духу нашої нації.
4-й учень. Нехай пам'ять про наших героїв, що загинули під Крутами, буде вічною. І нехай їхня смерть буде для нас прикладом, як треба любити свою Батьківщину.
Вчитель. Україна пишається молодими Героями. Пам’ять про них, як і та велична слава, за яку вони боролися – невмируща.
 Вічна слава героям Крут!





     Тема: Щоб у серці жила Батьківщина
(ДО 25-РІЧЧЯ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ)
Мета: формувати в учнів морально-духовні цінності; сприяти поглибленню знань про державотворчі процеси в Україні; виховувати в учнів почуття патріотизму і гордості за власну державу, шанобливе ставлення до державних символів України; формувати навички комунікації та спільної роботи в команді; розвивати увагу, пам’ять, кмітливість, ерудованість; виховувати почуття взаємоповаги, взаємодопомоги, толерантності.
Хід заняття
Виростай, дитино, й пам’ятай
 Батьківщина – то найкращий край. 
Дмитро Павличко
Вітаю вас, дорогі діти, на нашому першому уроці. Перш ніж розпочати урок, давайте спробуємо відповісти, що таке для кожного з вас Україна.
У 2016 році ми відзначаємо 25 років незалежності України. 25 років – це мало чи багато? Ще мало для країни, але вже достатньо для людини. Це час подумати та проаналізувати нашу історію, нашу сучасність.
24 серпня 1991 року прийнято Акт проголошення незалежності України, що був схвалений всеукраїнським референдумом 1 грудня 1991 року. Цікаво буде дізнатися, що референдум відбувся в усіх 27 адміністративних одиницях України: 24 областях, Автономній республіці Крим, Києві та Севастополі. У голосуванні взяли участь 31 891 742 виборці, або 84,18% тих, хто мав право брати участь. На підтримку незалежності висловились 28 804 071 громадянин, або 90,32% тих, хто брав участь.
1991 рік належить століттю, яке принесло нашому народу страждання, смерть, голод, але й надію, відродження й, нарешті, самостійність. 
– Україно! Моя дорога Батьківщино! З чорнозему, з любистку, з рути-м’яти, з роси, з дніпровської води, від зорі і місяця народжена! 
– Двадцять п’ять років минуло з дня проголошення Незалежності України. Усі ми – народ України, що його силою, волею, славою утвердилася на карті Українська держава – самостійна, незалежна, вільна, суверенна держава українського народу.
 – На своєму історичному шляху український народ зазнав чимало трагічних випробувань. Усіх не перелічити. Це і татаромонгольське нашестя, і навала польської шляхти та литовських князів, насильницька русифікація, колективізація, сибірське пекло, Голодомор 33-го, братовбивча війна…
 – Ми маємо пам’ятати, яку жахливу ціну заплатив український народ і платить зараз на Сході нашої країни, у зоні проведення АТО за право жити на 56 рідній землі. Пам’ятати, що в незалежності України, в соборності наших земель, у барвах Державного Прапора та мелодії Державного Гімну втілені ідеї й помисли багатьох поколінь українців. 
Слава Україні і слава Героям, які утвердили її Незалежність! 
– Історичний день 24 серпня 1991 року було проголошено Днем незалежності України. Цю дату ми відзначаємо як державне національне свято. 
Цей день не забути ніколи-
Повсюди в Україні, скрізь
Приніс він довгождану волю, 
Він незалежність нам приніс. 

І збулася мрія у народу,
Якої він віки волів, 
Відчути смак ковтка свободи, 
Піднявшись вгору із колін. 
Тож квітни, рідна Україно, 
На щастя і на радість всім. 
Ти відзначаєш, ненько, нині 
Свій день народження в красі.
                               І. Гребенюк 
З проголошенням незалежності України змінилося і ставлення  світової спільноти до нашої держави. Ми повинні пишатися тим, що зростаємо на цій славетній землі і з гордістю та гідністю носити ім’я «українець», що ми є носіями мелодійної, чарівної мови. Ми можемо читати твори українських митців в оригіналі, насолоджуватися музикою славетних земляків.
Бути українцем – значить пишатися своєю Батьківщиною. А нам є чим пишатися: Україна  – одна з найбільших держав у Європі. В енциклопедії сказано: «Україна – держава у Схiднiй Європі, територія якої простягається iз заходу на схід на 1 316 км. На її території проживає  48   млн.   людей».   Наша  Україна  –  незалежна  держава.  
А зараз давайте перевіримо, як добре ви знаєте свою Україну. Дайте відповіді на наступні запитання.
Кожна держава має свою символіку державну і народну. Які державні та народні символи України?
Найбільше місто України? ( Київ)
Де знаходиться цент Європи? (м.Рахів)
Найглибше озеро? ( Світязь)
Найвища гора? ( Говерла, Карпатські гори)
Найстаріший навчальний заклад ? (Найстарішим навчальним закладом Східної Європи вважається Києво-Могилянська академія (1615 р.))
Найдовший музичний інструмент у світі? (Український духовий інструмент трембіта — найдовший духовий музичний інструмент у світі.)
Учитель
Плекаємо надію на те, що територіальна цілісність України залишиться непорушною. Нам слід пам’ятати про численні жертви наших співвітчизників, що покладені на вівтар незалежності, соборності, державності, проте пам’ятати тих, хто своєю працею веде нашу країну вперед.
І ведучий
Перше наше слово з нами повсякчас,
Мати-Україно, ти одна у нас!
Ниви і діброви, і садів окрас —
Рідна мати Батьківщино,
Ти ж одна у нас!
ІІ ведучий
Хай же мир і дружба поєднають всіх,
І дзвенить дитячий безтурботний сміх.
Нам зоріє доля світла і ясна.
Рідна мати Батьківщино,
Ти ж у нас одна!
Учитель. Кожен народ любить свою Батьківщину, робить усе для процвітання своєї держави, для її слави, свободи, незалежності. А ми живемо в Україні, волелюбній, мирній державі, і теж усім серцем любимо нашу милу, дорогу країну, хочемо, щоб вона стала процвітаючою, сильною, завжди вільною і незалежною, бо всі ми громадяни нашої Вітчизни, патріоти, люблячі сини і дочки України.
Учитель.  Діти, ви повинні настійливо йти до своєї мети і пам’ятати, що один в полі не воїн. Ми маємо бути єдині, спільно приносити нашій державі користь. Сьогодні держава дбає про вас, як рідна мати про свою дитину, а ви повинні дбати про неї, щоб вона була багата і щаслива. Ви маєте будувати своє майбутнє. І тільки спільними зусиллями ми досягнемо того, що очікуємо для України. Тільки тоді сонечко буде посміхатися і лагідними промінчиками зігріватиме Україну.
Заключна частина.
Гра «Мікрофон». Які почуття у вас виникають, коли ви чуєте слово «Україна»?
Національна гідність і патріотизм – це важливі якості особистості, що забезпечать відродження нашої держави, її міць та авторитет у світі. З любов’ю і повагою до Батьківщини ми гордо промовляємо: «Я – українка, ти – українець, ми народились українцями!».
«Всім серцем любіть Україну свою, - І вічні ми будемо з нею!» - писав поет Володимир Сосюра. І кожен громадянин України прихиляється до цих слів, тому що у душі народу живе велика любов до його рідної і милої України.





Тема: Родинне свято "Тепло єдиної родини"

Мета: виховувати в дітей почуття любові й поваги до своєї родини; зацікавити їх пошуками коріння свого родоводу; дати можливість відчути комфорт і радість від родинного оточення і спілкування; учити взаєморозуміння, взаємодопомоги, усвідомлення своїх обов'язків; закласти в учнів бажання виявляти увагу й повагу до рідних, творити добро, нести красу в дім своїми думками й вчинками; сприяти розумінню необхідності міцних родинних зв'язків, важливості родинного єднання; формування відчуття гордості за свою велику українську родину.
Обладнання:
Фотостенд «Наша родина», стенд із пошуковими учнівськими роботами «Історія мого роду» (родинне дерево), малюнки дітей «Портрет моєї сім'ї».

Хід заходу

Учитель: Добрий день, діти! Добрий день, дорогі гості, шановні колеги! Дуже приємно, що ми сьогодні зібралися в нашому теплому родинному колі. Сьогодні ми зустрілися із вами, щоб поговорити про найважливіше у житті кожної людини — сім’ю.

Учитель
. Сьогодні на наше родинне свято учні завітали разом із батьками та батьками своїх батьків - бабусями й дідусями.
Пісня у виконанні учнів: «Ой, зелене жито, зелене»
Учень1 : «Родина», «рід» — які слова святі!
               Вони потрібні кожному в житті.
Учень2: Бо всі ми з вами — гілочки на дереві,
             Що вже стоїть віки.
Учень3: Це дерево — наш славний родовід.
             Це — батько, мати, прадід твій, дід.
Учень4: Так, велике дерево - рід, і гілочки на ньому — це ми, діти.
Учень5: Ми швидко ростемо і міцніємо, бо живлять нас соки великої гілки — нашої родини.
Учень6: А родина тим міцніша, чим сильніша в ній дружба.
Учень7: Усі дерева — це могутній народ, якого ніколи не здолати, поки він береже своє коріння пам'яттю його й історією.
Учитель: Діти, цікавились історією свого роду, розпитували у своїх батьків, бабусь і дідусів про коріння і намалювати свої родовідні дерева, які сьогодні представлені тут, на нашій зустрічі.
Вони намалювали також портрети своєї родини. Вони цікаві тим, що пройшли через ваше сприйняття, через вашу спостережливість, серце, вони ніби «дихають» вашою любов'ю і ставленням до своєї сім'ї.
Учень1: У кожного з нас є своя родина. Це найдорожчі нам люди, які нас найбільше люблять, жаліють.
Учень2: І ми їх також найбільше любимо, бо без них не уявляємо свого життя.
Учень3: Батько й мати — найрідніші та найближчі кожному з нас люди. Від них ми одержали життя.
Учень4: Вони вчать нас людяності, доб­роти, милосердя, збагачують наш розум, уклада­ють у наші вуста ласкаві слова.
Учень5 : Ми до батьків сказати хочем слово,
              Сповнене ніжності й любові,
              Бо без батьків чого ми в світі варті! —
              Без маминої ласки і тепла,
Учень6 : Без батьківської строгості і жарту,
              Без нашого родинного тепла?
Учень7: Батько і мати — два сонця гарячих,
             Що нам дарують надію й тепло,
Учитель. Батько і мати у долі дитячій
               Так необхідні, щоб щастя було!
Пісня «Батько і мати» ( у записі)
 Учитель.Особливе місце в житті людини займає сім’я. «Батько і мати — два сонця гарячих,що нам дарують надію й тепло»,- співається у пісні.
Мама - то ніжність, ласка, тепло, а батько – то впевненість, мужність, сміливість. Так, в родині дитина вчиться любити дітей, світ, землю. Бо сім’я- це духовна колиска дитини. Саме в сім’ї дитина пізнає любов, доброту, тепло.
(звертається до учнів) . Якщо вам буває тяжко, якщо вас скривдили, хто пригорне вас, поцілує, зрозуміє і втішить? Звичайно, ваші мама, тато, бабуся, рідні і близькі вам люди — тобто родина.
1-й учень
Як мені вас не любити,
Рідний батьку, нене,
Та ви ж мене згодували
І дбали про мене.
2-й учень
Батько розуму навчає,
Мати приголубить.
Ніхто мене так на світі,
Як вони, не любить.
Вчитель:
Перше слово, яке діти вимовляють в усіх країнах світу, це слово “МАМА”. І не даремно, бо першою людиною, яка схиляється над їх колискою, є мама.
До речі, у багатьох мовах світу слово “мама” починається літерою “М”.
Діти. - Мама – румунська, російська, українська,
- майка – болгарська,
- матка – польська,
- містер – грецька,
- медер – шведська,
- мадре – іспанська,
- муттер – німецька,
- мам – португальська,
- мазер – англійська.
Вчитель:Мама, ненька, матуся, мамуся, мамочка. Все найкраще увібрало в себе це дивовижне слово. Мати... Це вона подарувала нам перший подих, перший удар нашого серця, допомогла зробити перший крок на землі, зупинила перші сльози, зрозуміла перші слова. Все найкраще, що є в нас, від рідної неньки.:
Учень1: Люба наша мамо,
              калиновий цвіте,
              В тобі, рідна неню,
              весь наш білий світ.
Учень2: Ти наш скарб найбільший,
               ти наш цвіт живий,
               Ти наша перлина,
               образ дорогий.
Вчитель:
Дорогі діти! Якби ви знали, як потрібні любов і ласка, повага вашим матерям, ласкаве слово, особлива увага, доброта. Все це сповнює життя їх радістю, відновлює сили, продовжує молодість. Кожне ваше грубе слово образа, боляче ранить материнське серце, викликають сльози, збільшують кількість зморшок на її обличчі, засніжують голову сивиною. Тож будьте хорошими синами й дочками!
Вчитель:Тато, татусь, таточко. Людина з сильним характером, міцними руками. Він все може зробити, вміє полагодити і візка, і саночки, і машинку. А як усміхнеться тато, то скільки ласки і тепла в його погляді. І де не глянеш – всюди видно татову руку.
Учень3: Мій татусю рідний
               Завжди будь таким:
               Вічно молодим!
 Учень4: Не дарма вважає
               Наша вся сім‘я,
               Що на тата ззовні
               Дуже схожий я.
               Підросту ще трішки,
               Усього навчусь
               І таким завзятим
               Стану, як татусь!
Вчитель: Всі старанно готувалися до свята. Свою любов і повагу до вас, батьків, діти висловили під час проведення письмового конкурсу “За що я люблю своїх тата й маму, і хочу бути, як вони”.
 Діти по черзі.
- Я люблю своїх батьків за те, що вони прикладають всі старання, щоб я росла вихованою, привчають вишивати і пекти. Я своїх батьків шаную.

- Мене батьки вчать добра, безмежно люблять і допомагають у навчанні.

- Я люблю свою маму за те, що вона добра, лагідна, смачну їжу готує, а тато вчить майструвати.

- Люблю маму за її ласку і смачну їжу. Тата – бо допомагає у навчанні.

- Я люблю батьків за те, що вони ласкаві, вміють простити мої провини, працьовиті і дбайливі.

- Мама вчить мене, акуратності, тато – спритності у роботі. Батьки хочуть, щоб я була щаслива й вихована.
Вчитель: Всі діти хочуть бути схожі на своїх батьків.
Учитель: Сьогодні до нас завітали найулюбленіші для кожного з вас люди –бабусі й дідусі. Вони невтомні трудівники, чудові казкарі.
Для бабусі й дідуся онук чи онучка – то їхня дитиночка – кровиночка. Правду кажуть у народі: “Діти – де діти, а справжні діти – це онуки”.
Учень5: Дорогі бабусі й дідусі! За щоденними турботами ми інколи не маємо часу подякувати за добро, яке ви зробили і робите для нас. Вибачте нас за це! І прийміть низький уклін.
Учень6: Я цілую, бабусю, твої стомлені руки
Я вклоняюсь низенько твоїй доброті.
Учень7: Сивочолий дідусь й голова нашого роду,
Ти навчив розуміти і зло і добро
Де не буду, до тебе прийду на пораду
Знайду вірну стежину, як би там не було
Вчитель: А як же не поговорити сьогодні про наших сестер i братів — старших i молодшеньких! Вони — така втіxa, із ними цікаво. Вони перші друзі, опора i водночас — об'єкт піклування.
За меншенькими треба доглядати, бавити їx, хоча це інколи й набридає (та ненадовго). Бо то велике щастя — мати брата чи сестру.
Пісня: Слово чарівне. Яка в ньому сила!
           Скаже з любов'ю — i paдість росте!
           Слово чарівне народжує крила —
           Ви не забудьте ніколи про те!
           Донечко, синку, сестрице, братусю, —
           Дружна, велика, весела сім’я!
           Таточку, мамочко, бабцю, дідусю, —
           Мій o6epiг i родина моя!
Учениця: Але родина — це не тільки родичі. Це i наш клас, i школа.
Учень: Родина — це i весь наш український народ, наша велика Батьківщина. 

Вчитель: Родина до родини – народ. Ми всі з вами – український народ, який складається з родин великих і маленьких, дружних і працьовитих. Як могутня ріка бере силу з маленьких джерел, так і наша країна збагачується новими, молодими родинами. Тож нехай же українська ріка буду повноводною, а наші родини – здорові та щасливі.
Вчитель: А зараз, дорогі батьки, поринемо з вами у дитинство і трішечки пограємось і позмагаємось. Але не забудьте, ви повинні бути рухливі, активні, завзяті і усміхнені.
Конкурс 1.
Казковий (без підготовки для всіх батьків).
- Назвіть головних героїв казки “Колобок”.
- Скільки героїв у казці “Рукавичка”?
- Якими словами починається казка “Ріпка”?
- Яку казку знають усі українські діти, навіть ще не вміючи добре говорити?
(“Курочка Ряба”)
- Хто “битий небиту везе”?
(“Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат”)
Конкурс 2.

Пісенний (беруть участь мами й діти).
Переспіви дитячих пісень.
Конкурс 3.
Будь уважний! (беруть участь тати).Вчитель називає дату народження дитини, а батьки повинні відгадати чия це дитина.
Конкурс 4.
Впізнай! (беруть участь мами).
Впізнати дитину по голосу. (кажуть слово мама)
Конкурс 5.

Навпаки! (діти відгадують батьків по голосу).
Конкурс 6
Перекличка.
Діти називають батьків лагідними словами, а батьки дітей.
Конкурс 7.
Танцювальний (беруть участь батьки і діти).
Танець “Маленькі каченята”.
Вчитель:
Існує така думка: “Якщо твої плани розраховано на рік – сій жито, якщо на десятиріччя – саджай дерева, якщо на віки – виховуй дітей”.
Задумаймось над цими словами.

Учитель: Прийшов час закінчувати нам свято,
Бажаю всім вам щастя, здоров'я, злагоди у родинах! Сподіваюся, що в нашій шкільній родині теж завжди пануватимуть щирість і взаємо­розуміння, а у великій усенародній родині — мир! До нових зустрічей!
Всі разом співають приспів пісні “Родина”.





 

Немає коментарів:

Дописати коментар