Позакласна робота з предмету

Урок-свято 
«Кольоропис європейських мов»

(до Міжнародного дня європейських мов)

Мета: дати поняття про Міжнародний день європейських мов. Заохотити вивчати мову і застосовувати її у повсякденному житті.
Обладнання: логотип Міжнародного днякарта Європи.
Девіз: Мови дають дітям можливість розвитку.
Motto: Languages give children great opportunities to grow.
Хід заходу
Ведучий. Good afternoon, dear guests! We are glad to see you! The European Day of Languages is on the 26th of September
Ведуча. Доброго дня, шановні присутні! Ми раді Вас вітати. 26 вересня - Європейський день мов.
Ведучий. Europe is a «Melting Pot» of languages. English is spoken practically all over the world. It is spoken as the mother tongue in Great Britain, the United States of America, Canada, Australia and New Zealand. It is one of 6 official languages of the United Nations. It is studied as a foreign language in many schools. English is very popular now. It’s the language of computers, science, business, sport and politics. 
Ведуча. Англійською мовою розмовляють практично в усьому світі. Нею говорять в Великій Британії, Сполучених Штатах Америки, Канаді, Австралії і Новій Зеландії. Це одна з шести офіційних мов організації об’єднаних націй. Її вивчають як іноземну мову в багатьох школах. Англійська мова дуже популярна в наш час. Це мова комп’ютерів, науки, бізнесу, спорту і політики. 
Ведучий. "The European Day of Languages" is not just reminds you that there are many languages, but also encourage citizens to learn them. Knowing at least one more language - is not just a norm in the modern world, but also a necessity.
Ведуча. «Європейський день мов» не просто нагадує про те, що існує багато мов, але ще й спонукає громадян вивчати їх. Знати як мінімум ще одну мову –це не просто норма в сучасному світі, але й необхідність.
Ведучий. Let’s have competitions - battle of erudites «Languages unite nations» and have a good time together (2 teams).
ВедучаСьогодні ми проведемо змагання- бій ерудитів «Мови єднають народи» і гарно проведемо час разом (2 команди).
1 конкурс. Розминка (питання про історію Дня європейських мов і про мови Європи)- клоуз-тест.
 Клоуз-тест
1. Коли було прийнято Радою Європи рішення про відзначення Міжнародного дня європейських мов?
2. Яка мета дала поштовх до такої дії?
3. У яких європейських мовах слово «мова» має декілька варіантів? Чому?
4. Які висловлювання відомих європейців про мову ви знаєте?
5. Які мови у світі вважають найбільш мелодійними?
6. Назвіть українських і зарубіжних письменників-поліглотів?
7. Які можливості дає людям володіння іноземними мовами?
8. Як називається мистецтво гарного говоріння?
9. Скільки мов є офіційними в ЄС?
10. Скільки європейських мов входить до складу вказаних?
 2 конкурс. «Найвищі життєві цінності» ( на сторонах куба 6 букв - FPMBLH). Команди по черзі кидають куб і називають слова, що означають найвищі життєві цінності для народів світу на букву, що випала на верхній стороні)
F-family, father , freedom, friend, friendship etc.
P-peace, people etc.
B-Bible, bread, brother, brotherhood etc.
M-mother etc.
L-love, life etc.
H-health, happiness, help.
3 конкурс. «Назви проблему світову» (картки з буквами)
Слова: вода, свіже повітря, екологія,їжа, забруднення, сміття, рослини, тварини, природа, війна, здоровя, загроза, турбота, довкілля і т.д.
Діти коротко англійською мовою називають проблему. «Забруднення довкілля», «Війни-загрози довкіллю і життю людини», «Нестача води» і т.д.
4 конкурс. Конкурс перекладачів (перекласти прислівя з англійської мови на українську).
1. He who is ignorant of foreign languages knows not his own.
2.  Seeing is beliving
3.  When interest is lost, memory is lost.
4.  Nothing is impossible to willing heat.
5.  Difficulties are things that show what man are.
6. Education makes the man
5 конкурс. Допоможи команді (виконання пісень англійською мовою).
Підведення підсумків. Оголошення переможців
Вчитель. Не знаючи іноземної мови, не можливо пізнати рідну мову. Вивчаючи іноземні мови ми відкриваємо світ, адже зараз нормою вважається знання двох-трьох іноземних мов. Чим більше мов ми знаємо, тим нам легше зрозуміти людей з різних країн світу.
ТОЖ ДАВАЙТЕ ВИВЧАТИ ІНОЗЕМНІ МОВИ!
(скачати в форматі MicrosoftWord)




The holiday of the English language  

“ INTO THE WORLD OF FANTASY”
(свято для учнів початкових класів)


Мета: удосконалення знань, вмінь та навичок отриманих на уроках англійської мови, розширення світогляду та ерудиції учнів; розвиток їх творчих здібностей, самостійності, естетичних смаків; виховання любові й шанування людей свого рідного краю і країни, мова якої вивчається, а також формування вміння концентрувати увагу, логічно викладати думки, заохочувати учнів до роботи над собою; виховувати інтерес до вивчення англійської мови.
Хід заходу
Teacher                           Little Red Riding Hood
Pupils                             Wolf
Dunno                             Dog
Mouse                             Fox
Frog                                Bear
Hare
Teacher. Dear children, today we have many guests. Let's greet them.
(Children sing the song "Good morning")
Good morning, good morning,
Good morning to you.
Good morning, good morning,
I'm glad to see you.
(Dunno appears.)
Dunno. Ой, куди це я потрапив?

Teacher. Ти потрапив на свято ан­глійської мови. Але спершу по-знайомимося.
Dunno (підходить до дітей і питає). What is your name? (дimu називають свої імена)
Teacher. А тепер, діти, запитаємо і нашого гостя, як його звати.
(Діти співаютъ пісню "What is your name?")
What is your name?
What is your name?
Now tell me, please,
What is your name?
Dunno. My name is Dunno. (3 рази)
             That's my name.

Teacher. Ось i познайомилися. Давайте розкажемо Незнайкові, чим ми займаємося в школі.
Pupils (хором). I read. I write. I sing. I jump. I study.
Teacher. Where do you study?
Pupils (хором). I study at school.
Teacher. What language do you study?
Pupils (хором). I study English..
Dunno. Як цікаво! Як багато ви знаєте! Я теж так хочу.
Teacher. То залишайся з нами. Будь уважним, старайся...
Dunno. Старатися? А навіщо? Я i так все знаю. Ось, наприклад, "Good-bye" — це добрий ранок.
(Дimu виправляють його)

Dunno. Ну, гаразд. Буду старанним.
Teacher. Діти, виявляється, що наш Незнайко — художник. Нам в подарунок він намалював різних тварин, але хвилюється, що ви їx не розпізнаєте. Назвіть, кого ви бачите на малюнках.
Pupils (no черзі називають тварин).
I see a...
Teacher. Діти, подякуємо Незнайковi за його подарунок. А тепер підкажіть нашому другові, що noтpiбнo брати до школи.
Pupils. A pen, a pencil, a copy-book, a book, a pencil-box, a bag
Teacher. Але стривайте, мені здається, що хтось плаче. (З'являється Мишка.)
Pupils. Little Mouse, little Mouse, where is your house?
Where is your house, little Mouse?
Mouse. I am a poor Mouse. I have no house.

Teacher. Діти, давайте допоможемо нашій rocтi і зведемо для неї будинок. Але спочатку скажітъ, що повинно бути в цьому будинку?
Pupils (називають piзнi частини будинку).
Teacher (вчитель показує малюнок). А як вам цей будинок? Подобається? Подивіться i скажіть, що в ньому є.
Pupils (розповідають вірш)
Look at the window.
This is a window.
Look at the door.
This is a door.
Look at the ceiling.
This is a ceiling.
Look at the floor.
This is a floor.
Mouse. Oh, it's a nice house.
I am a little Mouse
And now I have my house.
Teacher. Come in, please.
Стук в двері

Frog. What a lovely house. Who lives in this house?
Mouse. I do. I am a Mouse. Who are you?
Frog. I am a Frog. May I come in?
Mouse. Yes, you may. Come in, please.
Frog. Thank you very much.
Hare. What a lovely house. Who lives in this house?
All. I am a Mouse.
       I am a Frog.
       And who are you?
Hare. I am a Hare. May I come in?
All. Yes, you may. Come in, please.
Hare. Thank you very much.
Fox. What a lovely house. Who lives in this house?
All. I am a Mouse.
       I am a Frog.
       I am a Hare.
      And who are you?
Fox. I am a Fox. May I come in?
All. Yes, you may. Come in, please.
Fox. Thank you very much.
Wolf. Who’s there?
All. I am a Mouse.
       I am a Frog.
       I am a Hare.
       I am a Fox.
      And who are you?
Wolf. I am a Wolf. May I come in?
All. Yes, you may. Come in, please.
Wolf. Thank you very much.
Bear. Who’s there?
All. I am a Mouse.
       I am a Frog.
       I am a Hare.
       I am a Fox.
       I am a Wolf.
       And who are you?
Bear. I am a Bear. May I come in?
All. Yes, you may. Come in, please.
Bear. Thank you very much.
Little girl. Hello, everybody!
Teacher. Hello! Glad to see you here! Come up here, Little Girl. Tell us, please, who are you? What fairy tale are you from?
Little Girl. I’m Little Red Riding Hood. This is my basket. I have a pie for my Granny here.
Dunno. Children, tell me, please, who met Little Red Riding Hood in the wood?
Children. Wolf.
Dunno. Are you here, Grey Wolf? Come up here, my dear friend.
Wolf. Hello! I’m Grey, Angry, Hungry Wolf.
Teacher. Good morning, Mr Wolf. Glad to see you.
Dunno. I can see Mr Dog here. Come up, Mr Dog.
Dog. I’m from a fairy tale “Turnip”. My friends are: a cat, a grandpa, a grandma, a granddaughter and a….(ніби забувши).
Teacher. Who can help Mr Dog?
Children. A Mouse.
Dog. Yes, a little mouse.
Teacher. Now let’s sing a wonderful sons “I have a dream”
Good bye, children.
See you again. Good luck!
Thank you
(скачати в форматі MicrosoftWord)



Brain –Ring "WHAT DO YOU KNOW ABOUT GREAT BRITAIN?"

Мета: Розширити знання учнів про визначні місця країни, мову якої вони вивчають, розвивати навички колективної роботи, активізувати навички усного ситуативного мовлення, розширювати світогляд та знання дітей з теми «Велика Британія»; розвивати мовну здогадку учнів.
Виховувати розуміння значимості англійської мови як засобу міжнародного спілкування; повагу до традицій інших народів.
Обладнання: тематичні картинки із зображенням визначних місць Лондона; карточки із запитаннями; ксерокопії з текстами; карта Великобританії.
The Motto of the Lesson:
“When a man is tired of London, he is tired of life”
 Samuel Johnson
ХІД УРОКУ
I. Підготовка до сприйняття іноземного мовлення
1. Aim
Повідомлення теми й мети уроку .
T. Today we have met on the “Brain-Ring “. Its topic is “Who Knows English Best of All?”. We’ll talk about the geographical position, places of interest, famous people of Great Britain.
2. Warm-up
Уведення в іншомовну атмосферу
T. So, let’s start! (звучить мелодія пісні «Celebrate Your Life»).
Well, you can see 2 teams in our class. Let me introduce them.
The first team is: "The Best" The second team is: "Non-stop" .
The captain of "The Best" team is__
The captain of the " Non-stop " is___
And the members of the teams are:___
(По шість учнів у кожній команді)
Т. Today we'll see which of the teams know the geographical position, places of interest, famous people of Great Britain better and how you speak English. Meet our judges:___
(Запросити вчителів для оцінювання роботи учнів.)
II. Основна частина уроку
Game Rules (правила гри).
The game consists of 4 rounds.
Round I. Code words (The map of Great Britain)
1) 5, 14, 7, 12, 1, 14, 4 (England)
2) 20, 8, 1, 13, 5, 19 (Thames)
3) 19, 5, 22, 5, 18, 14 (Severn)
Round IIThe Place of Britain
Учасникам команд скласти назви англійських міст(на швидкість)
Найбільша кількість правильних назв - 21.
BIRMINGRISCAM
BURY
YORK
CHES
POOL
NEW
MOUTH
ABER
STRAT
EDIN
SHEF
SOUTH
BRIDGECANTERCLEVE
LIVER
MAN
CASTLE
CHESTER
OX
SHIRE
WIND
FORD
DIFF
MONT
FIELD

HAMSORTER
LAND
NOTTING
FORD
HAM
PORTS
DEEN
TOL
BURGH
CAR
GOMERY
AMPTON

Birmingham,Bristol,Cambridge,Canterbury,Chester,Cleveland,Liverpool,
Manchester,Newcastle, Nottingham,Oxford,Portsmouth,Aberdeen,Windsor,
Stratford,Edinburgh,Cardiff,Montgomery, Sheffield, Southampton,Yorkshire)
Round IIIDo you remember?(бліц-опитування).
A. General Information
1. What is the official name of Great Britain?
2. Where is the UK situated?
3. What is the oldest part of London?
4. What is the capital of Scotland?
5. What is the capital of Wales?
6. What is the traditional Christmas meal in Britain?
B. Geographical Position
1. What river is the capital of Great Britain situated on?
2. Why do British people often speak about the weather?
3. What is the longest river in Britain?
4. What is the highest mountain peak in Britain?
5. What is the most famous forest in England?
6.What Loch Ness is famous for?
C. Places of Interest
1. Where did most of the English Kings and Queens have their coronation ceremonies?
2. Where does the Prime Minister of England live?
3. What is the hometown of William Shakespeare?
4. Where are famous people of Great Britain buried?
5. What is in the centre of Trafalgar square?
6. What birds live in the Tower of London?
D. Famous People
1. Who wrote "Treasure Island"
2. Who wrote the book called "Gulliver's Travels"?
3. Who is known as the author of "The Invisible man"?
4. What were the Beatles?
5. Who invented penicillin?
6. Who is the creator of the characters of Doctor Watson and Sherlock Holmes?
Round IV
London Sights. Guess the name of each place
(Both teams have their own description of different London’s places of interest) (Відгадай визначні місця Лондону по опису)
* It is a royal church. There are tombs of many British kings and queens and other famous people. (Westminster Abbey )
* It is the most famous of all historical places in London. It was built in the XI century by William the Conqueror as a fortress and a royal place. Later it was a prison, a mint, a Zoo. Now it is a museum and a Royal Treasury. The ravens are another famous sight of it. ( the Tower of London)
* It is the London home of the Queen, it is called….. (Buckingham Palace)
* On the column in the centre there is a statue of the greatest English seaman who won the battle in 1805. This column with the statue on the top is situated in… (Trafalgar Square)
* The round place is often called the centre of London. There is a statue of Eros in the middle of it. (Piccadilly Circus)
* This building was rebuilt by Christopher Wren after the Great Fire of London in 1666. It has a famous “Whispering Gallery”. (St. Paul’s Cathedral)
* There are many old and new beautiful parks in London; this park is the largest one, it is one of the most popular places of Londoners during hot summer days. (Hyde Park)
Round V. Anagrams "Sport and games"
s n i n t e – (tennis)
h s a q s u – (squash)
m i n g s i m w – (swimming)
g i n f u r s – (surfing)
g n i d r a b o n w o s – (snowboarding)
Round VI. Guessing words "Shopping"
1. Shop, where you can buy meat. (butcher’s)
2. Place, where you can buy maga­zines, newspapers. (bookstore)
3. You can buy fruit there. (green grocer’s)
4. You can buy medicine, pills, mix­tures there. (chemist’s)
III. Summarizing. Завершальна частина уроку.
Підбиття підсумків «Брейн-рингу»
.Т. Well, now our adjudicators count the scores and we'll know who the winner of our game is! (Оголошення переможців «Брейн-рингу», нагородження учнів.)

Немає коментарів:

Дописати коментар